Hikmah Sujud



1. Melegakan sistem pernafasan (rilieved congestion for breathing).
2. Mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya. Bernafas ketika sujud
akan
3. Membetulkan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya.
4. Membetulkan pundi peranakan yang jatuh (prolapsed uterus/fallen band womb)
5. Melegakan sakit hernia.
6. Mengurangkan sakit senggugut ketika haid.
7. Melegakan bahagian paru-paru dari ketegangan ( high parts of the lungs )
8. Mengurangkan kesakitan pada pesakit APPENDIKS @ SPLEEN(limpa)
9. Kedudukkan sujud paling baik untuk berehat dan mengimbang lingkungan
bahagian belakang tubuh.
10. Meringankan bahagian PELVIS.
11. Memberi dorongan untuk mudah tidur .
12. Mengerakkan otot bahu, dada, leher, perut, punggung ketika akan sujud
dan bangun darinya.
13. Gerakan otot-otot itu menjadikannya (otot) lebih kuat dan
elastik,secara otomatik memastikan kelicinan perjalanan darah yang baik
(smooth blood circulation).
14. Bagi wanita, gerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik,
mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar dari sakit buah dada.
15. Mengurangkan kegemukkan (obesity).
16. Gerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan
mudah kembali ke tempat asal serta terhindar dari sakit bergelombang perut(convulsions).
17. Otak manusia (organ terpenting) menerima banyak bekalan darah dan
oksigen.
18. Mengelakkan pendarahan otak jika kita tiba-tiba menerima pompa darah
ke otak secara kuat dan mengejut, terhindarlah penyakit seperti APOPLEXIA
RUPTURE OF BLOOD VESSELS DAN ARTE IOSECLEROSIS OF CEREBRUM.
19. Kesan psikologi adalah dengan merasa rendah diri di hadapan Pencipta,
sifat sombong, riak, takabur dapat dikikiskan..insyaAllah

Masa

Salam..

Diam x diam,,da nk masuk bln 5..sekejap nyer rsa masa b'lalu...hmm,,btul la amaran Allah dlm surah Al-'Asr " Demi masa,,sesungguhnye manusia dlm kerugian, kecuali org yg b'iman, org yg beramal soleh, org yg b'pesan pd kebaikan dan b'pesan kpd kesbaran.."

Adakah kite kte t'masuk dlm golongan2 yg dsbutkan Allah??klu ada,,alhamdulilah..tp klu xde?lu pk la sndri(sekadar pnjm trademark nabil)huhu..Aku pn kdg2 ada gak buang msa,,mnusia kn..still lalai..tgk,,ni azan subuh da b'bnyi tp ak still menaip..isk xptut..jp, nk solattt..ak nk jd golongan yg 4 td..:) (tunaikan yg wjb dlu)

Smbung balik..

2hb ni aku akn m'duduki exam utk tahun..da 2thn ak kt mesir ye?skjap nyer..thn dpn da blk mesia..iskk,,ape laa..da pk psl nk blk ker..p'juangan blom slesai lg laa huhu..exam akn hbs 10hb mei,lpas tu ak ade plan lain lak..heee...da pk psl plan lain tuu,,exam xstart lg..hahaha..stopppp,pekse dlu..pastu br pk psl plan..ko guano?hehehe..k laa,lpas pekse nti ak akn kgsi lak psl plan tu k.. firman Allah: "Wamakaru Wamakarallah"

Daaaa..doakn smoga ak dpt najah dlm exam nti
Salam..

Saksikan Final Piala FA: KELANTAN vs SELANGOR



Bagi sape2 yg nk tgk final piala FA antara kelantan vs selangor,,bole tgk kt link ni.. jom sma2 kte tgk!

http://www.dewanasolutions.com/bola/v01/

Ayuh Buktikan 'Red Warriors' Mmg Sang Juara!




Esok, Sabtu 25hb April hari penentuan piala FA antara ngri klahiran aku, Kelantan lwn Selangor. Perlawanan keramat itu ada diadakan di stadium nasional negara kite, Stadium Nasional Bukit Jalil.

Aku sgt t'kilan sbb xdpt menyaksikan perlawanan tersebut scra dkt..ape2 pn ak b'doa dan b'harap klate mmpu m'bwa pulang piala FA utk musim ni, sbg m'bls stiap sorakkan yg dberikan oleh peminat stia klate..


Mungkin tercalar ckit 'buku log' fam dek sbb perangai buruk peminat klate baru2 ni..ape2 pn,,rkyt klate xmntk smua tu t;jd..'jgn sbb nila setitik ,rosak susu sebelanga'. satu kebanggaan pd klate jgk ialah pd khadiran penyokong yg memenuhi stadium..lihat la pd attendance bg stiap ngri pd musim ni, klate la antra yg plg byk sold out pd stiap game yg diadakan di stadium kito!

Rmai plajar klate yg duk kt mesir skg ni akn tgk p'lawanan antra klate ngn s'gor mlm esk..wlaupun kami xleh nk pecahkan sorakkn di bukit jalil,, tp kami ttap akn bg skongan buat negeri kami!;(

lwn tu lwn la jgk..p'saudaraan ttp kne jga,,jgn bg emosi mengawal minda kte..

Takbir!!!


'GOMO KLATE GOMO'

Detik Rasulullah Di Jemput Sakarat

AKu ade terbaca satu artikel ni..cter psl nabi SAW ketika nk dicabut nyawa..kisah ni mmg m'buatkn aku t'sentuh.. hrap kalian smua dpt amibl iktiba dr kisah ni..BETAPA SYG NYE NABI PD KITE..TP KITE??

Ada sebuah kisah tentang cinta yang sebenar-benar cinta yang dicontohkan Allah melalui kehidupan Rasul-Nya. Pagi itu, walaupun langit telah mulai menguning, burung-burung gurun enggan mengepakkan sayap.

Pagi itu, Rasulullah dengan suara terbatas memberikan kutbah, "Wahai umatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih-Nya. Maka taati dan bertakwalah kepada-Nya. Kuwariskan dua perkara pada kalian, Al Qur'an dan sunnahku. Barang siapa mencintai sunnahku, bererti mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan masuk syurga bersama-sama aku."

Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah yang tenang dan penuh minat menatap sahabatnya satu persatu. Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca, Umar dadanya naik turun menahan nafas dan tangisnya. Usman menghela nafas panjang dan Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam. Isyarat itu telah datang, saatnya sudah tiba. "Rasulullah akan meninggalkan kita semua," keluh hati semua sahabat kala itu. Manusia tercinta itu, hampir selesai menunaikan tugasnya didunia.

Tanda-tanda itu semakin kuat, tatkala Ali dan Fadhal dengan cergas menangkap Rasulullah yang berkeadaan lemah dan goyah ketika turun dari mimbar.. Disaat itu, kalau mampu, seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik berlalu. Matahari kian tinggi, tapi pintu rumah Rasulullah masih tertutup. Sedang di dalamnya, Rasulullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya.

Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. "Bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk,"Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu..

Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, "Siapakah itu wahai anakku?" "Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya," tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang.

"Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malakul maut," kata Rasulullah. Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya. Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya. Kemudian dipanggilLah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut roh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.

"Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?" Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah. "Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu, " kata Jibril.

Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. "Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi. "Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?" "Jangan khuatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril.

Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. "Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini." Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka. "Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat Penghantar Wahyu itu. "Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril.

Sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik, kerana sakit yang tidak tertahankan lagi.. "Ya Allah, dahsyat rasa maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku." Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. "Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku" - "Peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu."

Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan.. "Ummatii, ummatii, ummatiii" - "Umatku, umatku, umatku" Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu.

Kini, mampukah kita mencintai sepertinya? Allahumma sholli 'ala Muhammad wa baarik wa salim 'alaihi… Betapa cintanya Rasulullah kepada kita. Kirimkan kepada sahabat-sahabat muslim lainnya agar timbul kesedaran untuk mencintai Allah dan RasulNya, seperti Allah dan Rasulnya mencintai kita. Karena sesungguhnya selain daripada itu hanyalah fana belaka.

Wanita Solehah...



Wanita dijadikan dr tulang rusuk bagi lelaki. Tidak dijadikan dr kpala utk dijunjung, jga tdak dr kaki utk di alasi. Tapi di bwh ketiak utk di lindungi, dkt dgn hati utk di kasihi. Setiap makhluk perlukan pasangan.

Jangankan lelaki biasa, Nabi pun terasa sunyi tanpa wanita. Tanpa mereka, hati, fikiran dan perasaan lelaki akan resah. Masih mencari walaupun sudah ada segala-galanya. Apa lagi yang tidak ada di syurga, namun Nabi Adam a.s tetap rindukan Siti Hawa. Kepada wanitalah lelaki memanggil ibu, isteri atau puteri. Dijadikan mereka dari tulang rusuk yang bengkok untuk diluruskan oleh lelaki, tetapi kalau lelaki sendiri yang tak lurus, tak mungkin mampu nak meluruskan mereka. Tak logik kayu yang bengkok menghasilkan bayang-bayang yang lurus.

Luruskanlah wanita dengan cara yang ditunjuk Allah, kerana mereka dicipta sebegitu rupa oleh Allah. Didiklah mereka dengan panduan dariNya.

JANGAN CUBA JINAKKAN MEREKA DENGAN HARTA, NANTI MEREKA SEMAKIN LIAR. JANGAN HIBURKAN MEREKA DENGAN KECANTIKAN, NANTI MEREKA SEMAKIN MENDERITA. Yang sementara itu tidak akan menyelesaikan masalah. Kenalkan mereka kepada Allah, zat yang kekal, disitulah suis nya.

AKAL SETIPIS RAMBUTNYA, TEBALKAN DENGAN ILMU. HATI SEPARUH KACA, KUATKAN DENGAN IMAN. PERASAAN SELEMBUT SUTERA, HIASILAH DENGAN AKHLAK.

Suburkanlah kerana dari situlah nanti mereka akan nampak nilaian dan keadilan Tuhan. Akan terhibur dan bahagialah hati mereka, walaupun tidak menjadi ratu cantik dunia, presiden ataupun perdana menteri negara atau women gladiator. Bisikkan ke telinga mereka bahawa kelembutan bukan suatu kelemahan. Itu bukan diskriminasi Tuhan. Sebaliknya di situlah kasih sayang Tuhan. Kerana rahim wanita yang lembut itulah yang mengandungkan lelaki-lelaki waja - negarawan, karyawan, jutawan dan 'wan-wan' yang lain. Tidak akan lahir superman tanpa superwoman. Wanita yang lupa hakikat kejadiannya, pasti tidak terhibur dan tidak menghiburkan. Tanpa ilmu, iman dan akhlak, mereka bukan sahaja tidak boleh diluruskan, bahkan mereka pula membengkokkannya. LEBIH RAMAI LELAKI YANG DIROSAKKAN OLEH PEREMPUAN DARIPADA PEREMPUAN YANG DIROSAKKAN OLEH LELAKI. SEBODOH-BODOH PEREMPUAN PUN BOLEH MENUNDUKKAN SEPANDAI-PANDAI LELAKI..

Itulah akibatnya apabila wanita tidak kenal tuhan. Mereka tidak akan kenal diri mereka sendiri, apalagi mengenal lelaki. Kini bukan saja ramai boss telah kehilangan secretary, bahkan anak pun akan kehilangan ibu, suami kehilangan isteri dan bapa akan kehilangan puteri. Bila wanita derhaka, dunia lelaki akan huru-hara. Bila tulang rusuk patah, rosaklah jantung, hati dan limpa. Para lelaki pula jangan hanya mengharapkan ketaatan tetapi binalah kepimpinan. Pastikan sebelum memimpin wanita menuju Allah, pimpinlah diri sendiri dahulu kepadaNya. Jinakkan diri dengan Allah, nescaya akan jinaklah segala-galanya di bawah kepimpinan kita.

p/s** JANGAN MENGHARAPKAN ISTERI SEPERTI SAYYIDATINA FATIMAH RA, KALAU PERIBADI BELUM LAGI SEPERTI SAYYIDINA ALI RA..

KISAH RUMPUT DAN ORANG YANG DISAYANGI



Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am. Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini :

Pelajar: Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita SAYANG?. Macam mana juga kasih SAYANG itu nak berkekalan?

Cikgu: Oh, awak nak tahu ke?. Emmm... baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye... mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.

Pelajar: Baiklah... apa yang saya harus buat?

Cikgu: Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah
rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.

Pelajar: Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh.

Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.

Cikgu: Mana rumput yang cikgu suruh petik?

Pelajar: Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang
berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung
padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.

Cikgu: Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita SAYANG, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik- baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita SAYANG itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi. KECUALILAH jika
perhubungan tersebut tak boleh diselamatkan lagi, maka barulah kita mulakan sekali lagi. Maka SAYANGilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas.

p/s** kasih DAN sayang dinilai sejauh mana kejujuran dan keikhlasan dalam
menjalin perhubungan. Tapi adakah kasih DAN sayang itu dihargai andai hanya
wujud kasih ATAU sayang semata-mata?

BENGKOKNYA PEREMPUAN



"Leceh betullah orang perempuan ni. Tegur sikit dah merajuk. Kena pujuk, nasihat lembut-lembut, cakap baik-baik… hai leceh betul. Tetapi kalau dibiarkan menjadi-jadi pulak! Kita punya kerja pun dia nak langgar. Buat kerja ikut semangat, tak pandang kiri kanan lagi.”

“Eh, apa yang kau ngomelkan ni Fuad? Siapa yang buat hal kali ni?”

“Staf aku si Lina tu lah. Baru tegur sikit, dah monyok. Hari ni dah tak datang kerja. Susahlah macam ni. Kerja pejabat akan terganggu.”

“Entah-entah dia ada hal lain. Engkau belum siasat dah buat konklusi”

“Alaah… orang perempuan memang macam tu. Kan Nabi pun kata yang orang perempuan tu ibarat tulang rusuk yang bengkok? Sebab dia bengkoklah orang perempuan suka buat perangai. Kita nak luruskan nanti patah pulak. Kalau dibiarkan terus, makin bengkoklah. Hai susah, susah.”

“Jangan cakap macam tu, Fuad. Maksud Hadis tu bukan begitu.”

“Eh, kan Hadis itu sudah lumrah diperkatakan? Apa yang tak kena pulak, Naim?”

“Maksud aku begini. Menafsirkan Hadis itu seolah-olah orang perempuan tu memang Allah ciptakan sebagai satu golongan yang “disadvantaged” atau terkurang seperti yang engkau cakapkan seolah-olah mengatakan yang Allah itu berat sebelah. Walhal Allah itu Maha Adil dan Dia ciptakan lelaki dan perempuan itu sama sahaja dari segi kemampuan mereka untuk meningkatkan iman dan menjadi hamba Allah yang bertaqwa. Bengkok yang disebut di dalam Hadis itu bukan bermakna yang mereka itu sentiasa cenderung ke arah melakukan perkara-perkara yang tidak baik.”

“Buktinya, apabila Rasulullah s.a.w. datang membawa ajaran Islam, baginda menaikkan taraf perempuan yang sebelum itu dianggap “golongan yang tak berguna” kepada “sayap kiri” kepada masyarakat. Beliau ada memberikan tugas-tugas yang penting kepada orang perempuan, terutama bila kaum lelaki keluar berperang. Sebagai sayap kiri, tentulah mereka diiktiraf seimbang dengan sayap kanan.”

“Tapi, memang orang perempuan kuat merajuk.Jenuh kita nak layan dia.”

“Merajuk bukan berlaku pada orang perempuan saja. Orang lelaki juga kuat merajuk. Mungkin cara merajuk atau cara `protes` tu yang tak sama. Punca merajuk sebab iman lemah, bukan sebab jantina. “Lagipun, apa salahnya kalau kita tegur orang perempuan dengan berlemah-lembut dan berhikmah. Bukankah begitu tuntutan Islam. Kalau kita marah-marah sehingga mereka merajuk, bukan mereka yang salah, tetapi kitalah yang salah. Entah-entah waktu itu kita lebih`bengkok` daripada mereka!”

“Eh, eh engkau ni. Asyik nak bela orang perempuan aje.”

“Aku bukannya nak bela siapa-siapa. Aku cuma nak betulkan pemahaman yang tidak betul terhadap Hadis tu.”

“Apa maksud sebenar Hadis tu?”

“Orang perempun yang diibaratkan seperti tulang rusuk yang bengkok itu bukan bermakna satu kekurangan, tapi sebenarnya adalah satu “penyempurnaan”. Sepertimana juga usus manusia yang berlipat-lipat dan berlingkaran itu bukanlah satu ketidakbetulan tetapi begitulah keadaan usus yang sempurna. Bengkoknya tulang rusuk itu kerana ia bersifat `pelindung`. Ia melindungi organ-organ penting di dalam tubuh manusia seperti jantung, paru-paru, hati dan limpa. Kalau tulang kakilah yang diletakkan di dada manusia, sudah tentu ia tidak dapat berperanan sepertimana tulang rusuk yang bengkok itu.”

“Oh begitu. Jadi bila Nabi katakan yang orang perempuan itu seperti tulang rusuk yang bengkok, beliau hanyalah hendak memperlihatkan perbezaan peranan mereka berbanding lelaki?”

“Begitulah. Selain itu, maksud `tulang rusuk yang bengkok` itu ialah sifat `rahmah`. Orang perempuan itu sifat semulajadinya penyayang. Perasaannya halus. Kerana adanya sifat-sifat itu, orang perempuan boleh sabar menjaga dan melayan anak-anaknya yang berbagai kerenah. Mereka juga sabar dan tekun melakukan kerja-kerja rumah yang mungkin kepada kita sangat membosankan.”

“Begitu jugalah di dalam masyarakat, orang perempuan sangat sesuai menjadi guru, jururawat, dan apa juga bidang yang dalam kemampuannya. Oleh itu jangan cuba buang sifat “bengkok” ini daripada orang perempuan dengan memberikan mereka tugas-tugas yang tidak sesuai. Kalau tulang rusuk sudah patah, organ-organ yang penting tadi tidak akan selamat.”

“Jadi peranan mereka sebenarnya penting. Bayangkanlah betapa besar peranan dan jasa ibu yang menjaga dan mengasuh kita dari kecil hinggalah besar.”

“Hmm, betul tu Naim.”

“Sebenarnya tiada siapa yang `bengkok` mengikut tafsiran yang engkau gunakan. Bengkok atau tidaknya seorang lelaki atau perempuan itu bergantung kepada iman dan akhlaknya. Orang lelaki kalau tidak berusaha untuk membuang sifat-sifat yang terkeji di dalam dirinya pun akan jadi bengkok juga, malah lebih bengkok dari orang perempuan yang ada usaha membaiki dirinya.”

“Baru aku sedar, akulah yang bengkok. Asyik marah-marah dan tidak sabar.”

“Memang tidak sepatutnya kita lihat orang lain itu lebih `bengkok` daripada kita. Sebaliknya kita patut sentiasa merasakan yang kitalah yang lebih `bengkok` daripada semua orang lain di muka bumi ini…”

"Sebaik2 manusia ialah mereka yang paling mulia akhlaknya"
Dengan rahmatMu YA ALLAH...pimpinlah daku selalu.. ampuni segala dosaku & terima setiap usahaku sebagai ibadah di sisiMU..

Selamat Pengantin Baru Buat Ahmad Rasyidi dan Isha

Semalam, 19hb Mac 2009 termaktub la tarikh b'sejarah antara Ahmad Rasyidi dan pasangan, Isha. Aku dan hiba pergi b'2 jer, sbg wakil rumah kami. Perjalanan dr Abud(Cairo) ke Mansourah amik msa bole thn jgk la, 2 jam lbh. Msa peggi tdo, blk pn tdo jgk. hihi. Dalam ni aku ltakkn satu vdeo yg sempat aku amik.. tgk la ek.. pmpuan arb tu (ak xsure la sape), myb ustzah zaujah Syidi,myb jiran die. lawak jgk die ni..hihi.. Masa mula2 die masuk umh syidi tu, terkejut ktorg. Mau x nyer,, leh lak die baling gula2@coklat kt ktorg, cm lepar bom gtu..hihi..igtkn die mrh ke apo laa.. Rupenye adat org die kot. Hepi sgt.. hehe.. kn Mesir ni ssah ckit nk kawin, so ble aqde org bole kawin ni die mmg excited la.. video

Jaulah Bersama Bekas Ahli Bait

Dr kiri: Hibatul Haqqi, Badrul Hisyam, Zulkhair, Firdaus (3 tu da blk), amer..
Jejaka Malaya..Ade yg kurus, ade yg kering, ade yg t'lebih..hikhik
Man Utd Glory..time tgk final CL thn lpas nih...
CR7 score penalti xmasuk..angin btol laa!

Merungkai Sejarah Dan Peradaban Mesir

Tersirat sejarah pd tiang nih..
Blaja menguli roti 'ish
Bkn sng nk wt nih..tp hrga sekeping murah jerk..
Bekas tapak kaki nabi SAW..yg dikatakn penah dtg ke msjd imam syafie ni..
Maqam Imam Mazhab Kita..Imam Syafie
Sahabat lama nih.. msa kt ummul qura ..mesir menemukan kami kembali..
Tali persahabatan tetap akan terjalin wlau dimana kta berada..ukhuwah fillah!
Kesejukkan pd waktu malam di Maqam Sadat.. Bekas PM Mesir
Ahli Bait aku hok dlu
Kne hbskn mknan..br la berkat..hihi
Makan kne fokus..xbaik ckp time mkn :D
Nasi Hadara Maut
terlalu byk jasa dia utk aku..xmgkin dpt aku bls..


Kubu Salah El Deen


Bez jgk rsa ble di terajang cmni..

Tersembunyi jerawat disebalik gunung ini..hikhik

Perangi Israel Laknatullah

Jom lanun2 ku semua...mari kte perangi Israel...Moh kte!

Ape salah kanak2 ni smp die kne cmni.. terlalu kecil utk die buat dosa.. bahkan masih bersih dr sgala dosa.
Kembalikan senyuman pd bibir2 kanak2 ini!
Ape perasaan kite klu yg dipangku tu sedara kite..anak kite..adik kite..renungkan laa

Berlatar belakangkan kubu Salah El Deen, yg dikatakan ade 3 tmpt shj. pertama di kaherah..di blkg aku nih..dan satu lg di jordan..
Akhirnya berjaya jgk kami smp ke puncak thur sina nih..malaysia mmg bolee laa!! video

Wanita Yg Ku Rindui

Melihat ibu tersenyum cukup menenangkan kita buat seketika. Wajahnya nampak tua, dimakan usia. Tapi kasih sayangnya kpd kita semua xpernah tua bahkan sentiasa muda, walaupun kita seringkali menguriskan hati ibu. Ibu xpernah pn mengeluh ketika membesarkan kita, wlaupun byk tugas yg perlu dia lakukan. Basuh pakaian, memasak, mengemas, menjaga anak(klu ade anak kecil), melayan suami(ayah kite laa) dan mcm2 lg la tugas dia. Ibu lakukan semua tu bknnya bergaji, tp hnya utk membesarkn n mendidik anak2 supaya jd anak yg baik. Bkn pd baik pd ibu n ayh sje, tp pd smua. Pada agama, masyarakat, dan negara. Utk membalas budi dan jasa dorg kpd kita mgkin xkn terbalas, sbb terlalu byk. Jadi, dgn masa yg ade skg ni mari la kte sma2 mengambil alih tugas yg pernah dipikul ibu dulu. Jangan tunggu, sbb masa xpernah tggu kita. Janji tuhan ttap smp. Fikir2kan laa..